Objawy, które wskazują na awarię sprzęgła hydrokinetycznego w automatycznych skrzyniach biegów
Spis treści
Samochody z automatyczną skrzynią biegów to coraz popularniejszy wybór kierowców. Prowadzenie takich pojazdów uważa się za prostsze i bardziej komfortowe. Jednak tak jak w przypadku tradycyjnych skrzyń manualnych, “automaty” również ulegają awariom i uszkodzeniom, a ich naprawa bywa dosyć kosztowna. Dlatego warto znać charakterystyczne objawy, które mogą świadczyć o wadliwej pracy sprzęgła hydrokinetycznego w automatycznych skrzyniach biegów. Poniżej wyjaśniamy, co powinno nas zaniepokoić i co zrobić, gdy wykryjemy w samochodzie awarię.
Sprzęgło hydrokinetyczne – co to jest?
Manualne skrzynie biegów zbudowane są zupełnie inaczej, niż coraz popularniejsze obecnie “automaty”. Sprzęgło hydrokinetyczne jest jednym z elementów skrzyń automatycznych, bez którego ruch pojazdu byłby niemożliwy. W budowie tego rodzaju elementu zastosowano ciecz (emulsję, olej lub wodę), która napędza turbinę i odpowiednio przenosi ruch obrotowy. Zadaniem sprzęgła hydrokinetycznego, zwanego również konwerterem momentu obrotowego, jest sprawienie, aby rozruch samochodu był łagodniejszy. Odpowiada ono także za ochronę przed przeciążeniami i zmniejszenie uderzeń momentu obrotowego. Sprzęgło hydrokinetyczne to najpopularniejszy obecnie rodzaj przekładni w samochodach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów.
Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne?
Sprzęgło hydrokinetyczne składa się z pompy i turbiny, a do działania wykorzystuje zjawisko bezwładności cieczy. Specjalnie skonstruowany wirnik pompy wprawia w ruch ciecz, która z kolei uruchamia wirniki turbiny. Powoduje to zmianę energii kinetycznej w mechaniczną, która przekazywana jest wtedy do skrzyni biegów. Im szybciej wiruje ciecz, tym większy zostanie przeniesiony moment obrotowy.
Objawy, które świadczą o uszkodzeniu sprzęgła hydrokinetycznego w automatycznych skrzyniach biegów
Najczęściej spotykane awarie automatycznych skrzyń biegów mają związek z nieprawidłową pracą sprzęgła hydrokinetycznego. Po czym jednak poznać, że konwerter momentu obrotowego nie działa tak, jak powinien? Oto najpopularniejsze objawy, które świadczą o jego zużyciu lub uszkodzeniu:
- szarpanie samochodu podczas łagodnej, jednostajnej jazdy (falowanie obrotów);
- trudność w rozruchu pojazdu;
- wyraźny spadek mocy i słabe przyspieszenie auta;
- “ślizgające się sprzęgło” – tak jak w przypadku sprzęgła ciernego (przeczytaj również: Dlaczego sprzęgło się ślizga?);
- niepokojące odgłosy pochodzące z okolic skrzyni biegów (najczęściej słyszalne podczas gwałtownego ruszania);
- słyszalny stukot podczas zmiany biegów;
- opóźniona zmiana przełożenia, czyli tak zwane przeciąganie biegów.
Czy można jeździć z uszkodzonym sprzęgłem hydrokinetycznym?
Po wykryciu któregoś z wymienionych wyżej objawów w głowie kierowcy powinna zapalić się czerwona lampka. Chociaż te symptomy są charakterystyczne dla awarii sprzęgła hydrokinetycznego, mogą również świadczyć o uszkodzeniu innych podzespołów. Dlatego niezbędna jest jak najszybsza wizyta w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Jeżdżenie z wadliwym sprzęgłem hydrokinetycznym jest niewskazane, ponieważ może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń, a nawet zniszczenia całego mechanizmu.Naprawa automatycznej skrzyni biegów to niestety niemały wydatek rzędu od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że większość kierowców stara się unikać całkowitego zepsucia skrzyni biegów i przy dostrzeżeniu niepokojących objawów jak najszybciej oddaje samochód w ręce fachowców.
Sprzęgło hydrokinetyczne to część, która w przypadku zniszczenia musi być wymieniona w całości – nie można naprawić jego pojedynczych elementów. Wiąże się to niestety ze sporym wydatkiem. Jeśli problem zostanie wykryty wystarczająco wcześnie i oddany do dobrego warsztatu, zamiast wymiany może wystarczyć regeneracja skrzyni biegów. Polega ona na ocenie stopnia zużycia poszczególnych podzespołów, wyczyszczeniu ich oraz wymianie tych sfatygowanych. To skomplikowany proces, który powinien być przeprowadzany w wyspecjalizowanych i sprawdzonych serwisach samochodowych – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Jak uniknąć awarii sprzęgła hydrokinetycznego?
Czy można uniknąć awarii sprzęgła hydrokinetycznego? I tak, i nie. Należy mieć świadomość, że jest to element bardzo mocno eksploatowany podczas jazdy, a jego żywotność jest ograniczona. Prędzej czy później regeneracja automatycznej skrzyni biegów będzie więc koniecznością. Warto systematycznie przeprowadzać diagnostykę samochodową oraz dbać o regularną wymianę oleju, filtrów i płynów. Fachowcy, którzy zajmują się mechaniką samochodową i posiadają odpowiednią wiedzę oraz umiejętności najlepiej ocenią, w jakim stanie jest sprzęgło hydrokinetyczne w naszym pojeździe. Trwałość tego mechanizmu z pewnością można jednak wydłużyć, unikając dynamicznej i agresywnej jazdy.
Automatyczna skrzynia biegów w Twoim samochodzie nie działa prawidłowo? Zadzwoń i umów się na wizytę w profesjonalnym serwisie w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Skrzynia biegów manualna vs automatyczna – jak działają? Plusy i minusy obu rozwiązań
- Dlaczego biegi ciężko wchodzą? Możliwe usterki
- Przegląd 7 najpopularniejszych awarii automatycznych skrzyń biegów
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.