Uszkodzona uszczelka pod głowicą – jakie są objawy awarii?
Spis treści
- Uszkodzona uszczelka głowicy – czy to poważna awaria?
- Jakie są przyczyny awarii uszczelki pod głowicą?
- Jakie są objawy uszkodzenia uszczelki głowicy?
- Czy można jeździć z niesprawną uszczelką?
- Co zrobić, gdy rozpoznamy w samochodzie awarię uszczelki głowicy?
- Czy można zapobiec awarii uszczelki pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą to bardzo niepozorny element konstrukcyjny samochodu. Choć mały, to potrafi wywołać sporo zamieszania, a jego naprawa w razie ewentualnej awarii generuje spore koszty. Uszkodzenie uszczelki co prawda wykazuje pewne objawy, ale równie dobrze mogą dotyczyć one usterki innych komponentów silnika, niezbędna jest więc jak najszybsza wizyta u mechanika. Jak rozpoznać uszkodzenie uszczelki pod głowicą? Jakie są jej przyczyny i czy można tego uniknąć? Wyjaśniamy!
Uszkodzona uszczelka głowicy – czy to poważna awaria?
Uszczelka pod głowicą, jak wskazuje jej nazwa, umieszczona jest między głowicą a blokiem silnika. Z tego względu narażona jest na ciężkie warunki pracy, przede wszystkim wysokie temperatury. Szczelność to bardzo ważny parametr prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej samochodu. Uszczelka głowicy odpowiada za utrzymanie silnika na odpowiednim poziomie, zapobiega wszelkim wyciekom z komory spalania oraz uniemożliwia mieszanie się płynu chłodzącego z olejem. Pęknięcie tego elementu powoduje rozszczelnienie, które jest jedną z przyczyn poważniejszych i bardziej kosztownych awarii. Dlatego w przypadku uszkodzenia uszczelki niezbędna jest szybka wizyta w warsztacie samochodowym.
Jakie są przyczyny awarii uszczelki pod głowicą?
Ze względu na trudne warunki pracy, uszczelka pod głowicą to element, który często ulega awarii ze względu na zużycie materiału. Niestety przyczyniają się do tego również zaniedbania użytkowników samochodu i niewłaściwa eksploatacja pojazdu. Innymi przyczynami usterek są na przykład:
- nieprawidłowa praca układu chłodzenia (rozszczelnienie, wyciek płynu z pompy wody, zużycie płynu chłodniczego lub zastąpienie go wodą);
- uszkodzenie lub nieprawidłowe ustawienia termostatu;
- niesprawne wtryskiwacze (w silnikach diesla);
- błędny montaż lub zła regulacja instalacji LPG;
- częste przeciążanie jednostki napędowej (szczególnie, gdy silnik jest zimny).
Jakie są objawy uszkodzenia uszczelki głowicy?
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą to awaria dość trudna do zdiagnozowania, ponieważ jej objawy są bardzo różne i mogą także świadczyć o niesprawności innych podzespołów silnika. Wiele zależy od tego, w którym miejscu doszło do rozszczelnienia. Najczęstszymi symptomami tej usterki są między innymi:
- nierówna praca silnika (szczególnie na biegu jałowym);
- problemy z rozruchem pojazdu;
- pojawienie się intensywnego białego dymu i intensywnych spalin w układzie wydechowym;
- dostrzegalne obniżenie mocy;
- ubytek płynu chłodniczego;
- pojawienie się dużej ilości oleju w zbiorniczku wyrównawczym.
Czy można jeździć z niesprawną uszczelką?
Pęknięta uszczelka pod głowicą to na tyle poważna awaria, że wyklucza dalszą jazdę. Zignorowanie problemu może skutkować całkowitym zniszczeniem silnika, co nie tylko będzie bardzo kosztowne, ale przede wszystkim zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu na drodze. Ważne jest jak najszybsze zdiagnozowanie problemu i odpowiednia reakcja – zwykle konieczna jest wymiana uszczelki na nową. W przypadku bardziej złożonych awarii i odwlekaniu w czasie wizyty u mechanika, niezbędny może się okazać remont kapitalny silnika.
Co zrobić, gdy rozpoznamy w samochodzie awarię uszczelki głowicy?
Awaria uszczelki pod głowicą to usterka, z którą trzeba zgłosić się do mechanika samochodowego. Jak jednak sprawdzić, czy uszczelka naszego pojazdu rzeczywiście jest uszkodzona? Zaniepokoić powinny przede wszystkim wymienione wyżej objawy. Do myślenia powinny również dać zauważalne braki płynu chłodniczego i oleju silnikowego. Można również przeprowadzić test uszczelki pod głowicą przy użyciu kompresometru.
Uszczelka pod głowicą jest uszkodzona” – to diagnoza, której z pewnością nie chce usłyszeć żaden właściciel samochodu. Niestety naprawa tej niepozornej części to czasochłonne, trudne i wieloetapowe zadanie. To dlatego koszt wymiany uszczelki pod głowicą jest tak duży – polega na demontażu części silnika, płukaniu kanalików, a nawet wymianie rozrządu razem z płynami eksploatacyjnymi. Nie jest więc to jedynie krótkie założenie nowej uszczelki – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.Zdaniem eksperta
Czy można zapobiec awarii uszczelki pod głowicą?
Aby zapewnić uszczelce pod głowicą jak najdłuższą żywotność, należy przede wszystkim oszczędzać silnik (szczególnie, gdy jest jeszcze zimny). Niedogrzane elementy (takie jak na przykład płyn chłodniczy czy olej silnikowy) mają słabsze właściwości, czego konsekwencją jest przegrzanie i zbyt słabe smarowanie poszczególnych podzespołów. Warto również dbać o układ chłodzenia i systematyczną wymianę płynów, olejów i filtrów, a także profilaktyczną diagnostykę samochodu i szybkie eliminowanie usterek. Wszelkie naprawy i badania dobrze jest wykonywać w sprawdzonym warsztacie, gdzie pojazdem zajmują się wykwalifikowani specjaliści. Trzeba również pamiętać, że ryzyko uszkodzenia uszczelki wzrasta podczas agresywnej jazdy i niewłaściwej eksploatacji samochodu.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą?
Umów się na wizytę w profesjonalnym serwisie samochodowym w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Czy remont silnika się opłaca? Kiedy należy go wymienić?
- Co robić w sytuacji przegrzanego silnika?
- Co robić, gdy silnik bierze olej?
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.