Co robić w sytuacji przegrzanego silnika?
Spis treści
Dlaczego silnik samochodowy się przegrzewa?
To dość często spotykany obrazek: długi korek, sznur aut stojących w miejscu lub posuwających się nieznacznie na przód na pierwszym biegu, aż nagle wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej zaczyna rosnąć – zapala się czerwona kontrolka, spod maski wydobywa się biała para. W takiej sytuacji mamy do czynienia z przegrzanym silnikiem, czyli awarią układu chłodniczego. Do najczęstszych przyczyn tej usterki zaliczamy:
- wyciek płynu chłodniczego spowodowany nieszczelnością przewodów całego układu;
- zbyt niski poziom płynu chłodniczego;
- pęknięty pasek napędzający pompę cieczy;
- wadliwy wentylator chłodnicy;
- awaria pompy cieczy chłodzącej;
- awaria termostatu;
- wysłużenie lub całkowite zużycie pompy pod głowicą;
- długotrwała jazda na zbyt wysokich obrotach silnika.
Jakie są objawy przegrzania silnika?
Przy rozgrzanym silniku płyn chłodzący powinien mieścić się w granicach 90 – 100 cC. Jeśli temperatura wzrasta powyżej 120 lub 130 oC, zapala się czerwona kontrolka na desce rozdzielczej (niektóre samochody są wyposażone również w ostrzeżenia głosowe). Jest to jednoznaczny sygnał świadczący o przegrzaniu się silnika. Często towarzyszy mu również biały dym (para) wydobywająca się spod maski. To nie jedyne objawy awarii, ale nie wszystkie możemy dostrzec od razu podczas jazdy. Pozostałe symptomy to na przykład:
- wyczuwalny charakterystyczny zapach płynu chłodniczego w samochodzie;
- problemy z ogrzaniem lub schłodzeniem wnętrza samochodu;
- nabrzmiałe, nienaturalnie spuchnięte przewody układu chłodniczego;
- spadek mocy silnika, opóźniona reakcja na dodawanie gazu.
Jeśli przegrzanie silnika zdarzyło się jednorazowo, w korku, w upalny dzień, a kierowca szybko i odpowiednio zareagował, nie musi to generować poważniejszych negatywnych skutków. W przypadku jednak, gdy taka sytuacja się powtarza, konieczna jest wizyta diagnostyczna w serwisie samochodowym. Z pewnością warto działać od razu – wymiana uszczelki pod głowicą lub termostatu będzie mniej kosztowna niż usterki wynikające z pęknięcia pierścieni tłokowych, puchnięcia tłoków czy nawet zatarcia silnika. Im dłużej czekamy z diagnozą, tym poważniejsza i kosztowniejsza może być późniejsza naprawa – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Co zrobić w sytuacji przegrzanego silnika?
Przegrzany silnik to awaria, z którą nikt z pewnością nie chciałby mieć do czynienia. Zdarza się ona jednak dość często, dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób postępować w takiej sytuacji. Kroki, które należy podjąć, gdy lampka kontrolna oznaczająca temperaturę płynu chłodzącego zaczyna świecić się na czerwono, są następujące:
- Zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu i zgaś silnik.
- Poczekaj, aż silnik całkowicie ostygnie.
- Gdy masz pewność, że silnik jest zimny, zajrzyj pod maskę – poszukaj ewentualnych wycieków, sprawdź poziom płynu chłodzącego.
- W przypadku zbyt niskiego poziomu płynu chłodzącego – uzupełnij go.
- Uruchom ponownie silnik i sprawdź, jak będzie się zachowywał. Jeśli nie wykaże ponownych oznak awarii, możesz ostrożnie kontynuować jazdę (a w najbliższej przyszłości umówić wizytę u mechanika samochodowego). W przypadku dalszych problemów konieczne może być wezwanie lawety.
Czego nie robić w przypadku przegrzania silnika?
Przegrzanie silnika to poważna awaria. Niewłaściwe postępowanie w takiej sytuacji może być niebezpieczne i grozić nawet poparzeniem. Gdy nasz silnik się przegrzeje, z pewnością NIE WOLNO wykonywać następujących czynności:
- otwierać maski zaraz po zatrzymaniu samochodu i wyłączeniu silnika;
- odkręcać korka chłodnicy, gdy silnik nie ostygł;
- odkręcać korka zbiornika płynu chłodniczego;
- dolewać zimnej wody (lub płynu do spryskiwaczy) do gorącego płynu chłodniczego;
- ignorować czerwonej kontrolki i kontynuować dalszą jazdę.
Czy można zapobiec przegrzewaniu się silnika?
Przegrzanie silnika to jedna z częściej występujących awarii. Zwykle zdarza się podczas upałów, kiedy silnik nie jest odpowiednio chłodzony. Czy można zapobiec tej awarii? Z pewnością można zminimalizować jej ryzyko. Warto dbać o regularną wymianę płynów eksploatacyjnych i filtrów i sprawdzać systematycznie poziom płynu chłodzącego, a także pamiętać o diagnostyce samochodowej. W przypadku pojawienia się problemu dobrze jest od razu skonsultować się z profesjonalnym warsztatem – jest szansa, że dzięki temu uda nam się uniknąć o wiele poważniejszych awarii i remontu silnika.
Masz problem z przegrzewającym się silnikiem w samochodzie? Zadzwoń i umów się na wizytę diagnostyczną w naszym warsztacie w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Jak docierać silnik po remoncie? Porady fachowców
- Czy remont silnika się opłaca? Kiedy należy go wymienić?
- Remont czy wymiana silnika – wady i zalety obu rozwiązań
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.