Naprawić czy wymienić silnik samochodowy?
Data publikacji: 3 marca 2023
Ostatnia aktualizacja: 3 marca 2023

Czy remont silnika się opłaca? Kiedy należy go wymienić?

Silnik to jedna z najważniejszych części samochodu, która zapewnia mu odpowiednią moc i prędkość. Jednakże wraz z upływem czasu i przebiegiem, może ulec zużyciu i wymagać naprawy lub wymiany. Informacja o konieczności remontu silnika to jedna z tych, których posiadacze pojazdów woleliby nigdy nie usłyszeć, ze względu na wiążące się z tym koszty. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy warto przeprowadzać kapitalny remont silnika, czy lepiej go wymienić. Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, takich jak koszty naprawy, stan techniczny samochodu oraz indywidualne preferencje kierowcy. W niniejszym artykule zostaną omówione najważniejsze kwestie związane z remontem i wymianą silnika, które pozwolą podjąć odpowiednią decyzję. Zapraszamy do lektury.

Jakie są przyczyny awarii silnika?

Silnik stanowi jeden z najważniejszych elementów konstrukcji każdego pojazdu. Dlatego posiadacze samochodów powinni dbać o jego stan, aby w przyszłości uniknąć konieczności wymiany lub kompletnego remontu silnika. Naprawa jednostki napędowej zwykle konieczna jest w pojazdach o dużym przebiegu, w których mimo regularnego odwiedzania mechanika samochodowego i wymiany oleju, występują poważne awarie ze względu na zużycie.

Do najczęstszych powodów problemów z silnikiem należy:

  • brak lub niedostateczna ilość oleju silnikowego,
  • przegrzanie silnika,
  • niedrożność układu dolotowego lub wydechowego,
  • niewłaściwe użytkowanie: nadmierne przeciążenia na nierozgrzanym silniku, zbyt duże obciążenie na niskich obrotach,
  • nagromadzenie zanieczyszczeń w związku z nieprawidłową lub niesystematyczną wymianą oleju i filtra powietrza.

Przy jakich awariach remont silnika jest opłacalny?

Remont silnika jest opłacalny w sytuacjach, gdy koszty naprawy są znacznie niższe niż zakupu i wymiany na nowy. Ważną kwestią jest zlecenie tego zadania wyłącznie dobremu warsztatowi specjalizującemu się w mechanice samochodowej, który sprawnie wykona te prace.

Zerwanie paska rozrządu

Zerwanie paska lub przeskok łańcucha rozrządu to jedna z najczęstszych awarii w silnikach samochodowych, która może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu napędowego. W momencie zerwania, wałki rozrządu przestają się obracać zgodnie z zaprogramowaną sekwencją, co powoduje zderzenie tłoków z zaworami. Skutkiem tego jest uszkodzenie zaworów, tłoków oraz innych elementów silnika. W efekcie czego często przy tego typu awarii konieczna jest nie tylko wymiana łańcucha rozrządu, ale również naprawa jednostki napędowej pojazdu.

Martwisz się, że silnik w Twoim samochodzie pracuje nierównomiernie?

Zadzwoń i umów przegląd pojazdu w profesjonalnym warsztacie samochodowym w Krakowie

Przepalenie uszczelki pod głowicą

Jednym z najczęstszych problemów, z jakim mogą się zmierzyć właściciele samochodów, jest przepalenie uszczelki pod głowicą. Usterka ta zwykle wymaga przeprowadzenie remontu kapitalnego silnika. Prowadzi do wycieku cieczy chłodzącej, czego efektem jest przegrzanie jednostki napędowej.

Regeneracja głowicy w silniku spalinowym obejmuje: dokładne jej oczyszczenie i sprawdzenie szczelności. Konieczne może być także dokonanie regeneracji gniazd zaworowych, regulacja luzów zaworowych lub spawanie i szlifowanie głowicy. To dość skomplikowany proces, ale wykonany przez specjalistów, pozwala przywrócić silnik do sprawności – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.

Kiedy lepiej wymienić silnik w samochodzie?

Wymiana silnika w samochodzie jest jednym z najbardziej kosztownych i skomplikowanych napraw, dlatego warto zastanowić się, kiedy jest to konieczne i opłacalne.

Zatarcie silnika

Zwykle zatarcie silnika wynika z braku smarowania lub zbyt dużej eksploatacji. W wyniku tego dochodzi do zatarcia tłoków, wału korbowego, przebicia bloku silnika. Uszkodzenia dotykają niemal wszystkich współpracujących ze sobą elementów, dlatego naprawa jest nieopłacalna.

Duże zużycie oleju przez silnik

Gdy silnik samochodu zaczyna pobierać olej, może to być poważnym sygnałem awarii. Przyjmuje się, że normą jest 0,5 l na 10 000 km, przekroczenie tych wartości może świadczyć o uszkodzeniu układu katalizatora lub zanieczyszczenia filtra cząstek stałych. Zwykle problem zlokalizowany jest w zużytych pierścieniach i cylindrach, w związku z czym najkorzystniejsza jest wymiana jednostki napędzającej.

Uszkodzenia mechaniczne silnika

Uszkodzenia, takie jak oderwanie zaworu lub korbowodu, wciągnięcie wody do silnika lub zassanie oleju do intercoolera, może doprowadzić do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej. Próby naprawy przy tak poważnej awarii zwykle nie wiążą się z tak dużą kwotą, że są nieopłacalne dla właściciela pojazdu.

Jak przebiega kapitalny remont silnika?

Generalny remont silnika to jedna z najbardziej kosztownych i czasochłonnych napraw samochodowych, które są wykonywane w przypadku poważnych uszkodzeń lub zużycia silnika. Zakres prac obejmuje:

  • Demontaż silnika – wyjęcie z pojazdu i rozebranie na poszczególne części.
  • Sprawdzenie elementów w celu stwierdzenia, czy nie ma uszkodzeń lub zużycia.
  • Wymiana uszkodzonych części na nowe: rozrządu, uszczelek i panewek, wtryskiwaczy, czujników położenia wału.
  • Szlifowanie części, takich jak wał korbowy lub tłoki, w celu usunięcia z nich warstwy materiału, aby uzyskać idealnie gładką powierzchnię.
  • Regeneracja elementów, które nie wymagają wymiany, ale są lekko zużyte, aby przywrócić im właściwości mechaniczne.
  • Przed złożeniem silnika, wszystkie części są dokładnie czyszczone i zabezpieczane przed korozją.
  • Wymieniony zostaje olej, filtry oleju i powietrza, płyn chłodniczy.

Autor wpisu

Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.