Awaria pompy paliwa a wydajność silnika. Przyczyny i objawy uszkodzonej pompy paliwa
Spis treści
Pompa paliwowa to bardzo ważny element konstrukcyjny każdego samochodu. Odpowiada za transport benzyny lub oleju napędowego z baku do jednostki napędowej. Awaria tego niepozornego urządzenia powoduje szereg komplikacji, a w skrajnych przypadkach może spowodować nawet całkowite unieruchomienie pojazdu. Jakie są najczęstsze przyczyny usterek pompy paliwa i jak rozpoznać objawy awarii? Wyjaśniamy!
Czym jest i za co odpowiada pompa paliwa?
Pompa paliwa jest niezbędnym elementem budowy każdego samochodu. To dzięki niej możliwy jest obieg paliwa od zbiornika bezpośrednio do jednostki napędowej. Benzyna lub olej napędowy trafiają z baku do silnika, gdzie w komorze spalania tworzy się mieszanka paliwowo-powietrzna. Pompa paliwowa musi być więc urządzeniem wydajnym i skutecznym, aby silnik otrzymał wystarczającą ilość napędu i mógł swobodnie pracować. Nawet niewielka awaria tego podzespołu może spowodować poważne problemy, które uniemożliwią dalsze użytkowanie samochodu.
W starszych samochodach z silnikiem spalinowym stosowane były mechaniczne pompy paliwa, które zbudowane zostały z cylindra, tłoka i membrany. Współczesne pojazdy wyposażone są już tylko w pompy elektryczne, które dzielimy na niskociśnieniowe oraz wysokociśnieniowe pompy paliwa. Wśród nich możemy wyróżnić kolejne typy, z których najpopularniejsza jest pompa paliwowa wewnątrz zbiornikowa – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Jakie są przyczyny uszkodzonej pompy paliwa?
Nawet najmniejsza awaria pompy paliwa może generować poważniejsze problemy. Wśród najczęstszych przyczyn uszkodzeń tego urządzenia warto wymienić:
- Awaria bezpieczników i styków. Pompy paliwa we współczesnych samochodach zasilane są elektrycznie, więc to podstawowa kwestia do sprawdzenia.
- Tankowanie paliwa złej jakości. Każde zanieczyszczenie lub drobinki brudu obecne w paliwie mogą zatykać filtr, co uniemożliwi poprawne działanie pompy.
- Niska ilość paliwa i częsta jazda na tak zwanej rezerwie. Jeśli w baku znajduje się zbyt mała ilość benzyny lub oleju napędowego, pompa może się zatrzeć, ponieważ pracuje na sucho. Brak wystarczającej ilości paliwa sprawia również, że w zbiorniku gromadzi się wilgoć, która przyspiesza proces korozji jego ścian.
- Zużycie mechaniczne. Pompa paliwowa jest elementem eksploatacyjnym, który ulega naturalnemu zużyciu w trakcie użytkowania. Żywotność tego urządzenia określa się średnio na 250 – 300 tysięcy kilometrów przebiegu.
Jakie są objawy uszkodzonej pompy paliwa?
Awaria pompy paliwa sprawia poważne problemy w użytkowaniu samochodu, więc raczej trudno o jej niezauważenie. Niełatwo jednak rozpoznać, że uszkodzeniu uległ właśnie wspomniany element, dlatego ważna jest szybka wizyta w warsztacie samochodowym. Wśród objawów, które mogą wskazywać na usterkę pompy paliwowej, są na przykład:
- Trudności z uruchomieniem silnika.
- Gaśnięcie silnika tuż po uruchomieniu pojazdu.
- Gaśnięcie silnika przy próbie wciśnięcia pedału gazu.
- Dławienie samochodu podczas jazdy.
- Nierówna, szarpana praca silnika na biegu jałowym – tak zwanym “luzie”.
- Spadek wydajności i mocy silnika.
- Charakterystyczne szarpanie pojazdu podczas dodawania gazu.
- Nienaturalne “wycie” dobiegające z tylnej części samochodu (okolic klapy).
- Większe obroty jednostki napędowej bez dociskania pedału gazu.
- Wyraźnie większe zużycie paliwa.
Jak sprawdzić, czy pompa paliwa uległa awarii?
Wspomniane objawy są łatwe do zauważenia, ale nie od razu wiadomo, że uszkodzeniu uległa akurat pompa paliwa – podobne symptomy mogą towarzyszyć na przykład zatkaniu filtra. Aby upewnić się, że to na pewno awaria pompy, warto wykonać prosty test i po prostu posłuchać, czy pracuje. Wydaje ona charakterystyczny dźwięk, który jest dobrze słyszalny zaraz po przekręceniu kluczyka. Można również przyłożyć ucho do otwartego wlewu paliwa – brak odgłosów pracy będzie świadczył o tym, że pompa nie działa prawidłowo. Bez niezbędnego doświadczenia nie warto podejmować żadnych innych działań diagnostycznych – najlepiej oddać pojazd do specjalistów od mechaniki samochodowej. Jazda z uszkodzoną częścią nie jest zalecana – awaria nie zniknie samoistnie, a bez regeneracji lub naprawy pompy paliwa może dojść do całkowitego unieruchomienia auta.
Uszkodzona pompa paliwa – co dalej?
Samochód z uszkodzoną pompą paliwową należy jak najszybciej oddać do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Tam mechanik zdecyduje, czy urządzenie nadaje się do regeneracji, czy jednak musi być w całości wymienione na nowe. Pompy niskociśnieniowe są tańsze, niż ich wysokociśnieniowe odpowiedniki, ponieważ te posiadają o wiele bardziej skomplikowaną budowę.
Jak dbać o pompę paliwa w samochodzie?
Chociaż zużywanie się pompy paliwowej to proces naturalny, można go spowolnić i przedłużyć żywot urządzenia. Jak to zrobić? Przede wszystkim warto tankować więcej paliwa i unikać notorycznej jazdy na rezerwie. Dodatkowo można stosować specjalne środki, które czyszczą cały układ paliwowy oraz usuwają z baku wodę. Należy także pamiętać o regularnej diagnostyce samochodowej, sprawdzać kondycję przewodów elektrycznych i zabezpieczać je przed działaniem wilgoci oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
Podejrzewasz awarię pompy paliwowej w swoim samochodzie? Zadzwoń i umów się na wizytę diagnostyczną w naszym warsztacie w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Co robić w sytuacji przegrzanego silnika?
- Czy remont silnika się opłaca? Kiedy należy go wymienić?
- Jakie są najczęstsze awarie manualnej skrzyni biegów?
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.