Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslach
Spis treści
Awaria koła dwumasowego – to diagnoza, której wolałby uniknąć każdy właściciel pojazdu z silnikiem diesla. Popularna “dwumasa” to jednak bardzo ważny element konstrukcyjny układu napędowego i jego prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne zarówno do utrzymania samochodu w dobrej formie, jak i samego bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto więc wiedzieć czym jest i za co odpowiada koło dwumasowe, a także znać najczęstsze objawy uszkodzenia tego podzespołu. Dzięki temu w przypadku ewentualnej awarii możliwa będzie szybka interwencja i uniknięcie sporych kosztów naprawy.
Co to jest i za co odpowiada koło dwumasowe?
Dwumasowe koło zamachowe, zwane potocznie “dwumasą”, to element układu napędowego o bardzo złożonej konstrukcji. Zbudowany jest z dwóch mas, które kształtem przypominają sporych rozmiarów tarcze. Jego działanie związane jest z funkcjonowaniem sprzęgła. Głównym zadaniem tego podzespołu jest płynne przekazywanie mocy z silnika. Dwumas odciąża skrzynię biegów, a dodatkowo minimalizuje drgania, które są generowane podczas pracy jednostki napędowej. Jest to na tyle ważny element, że jego awaria zagraża bezpieczeństwu jazdy. Konsekwencją uszkodzenia koła dwumasowego może być nawet całkowita wymiana lub naprawa manualnej skrzyni biegów.
Koło dwumasowe zamachowe stało się popularne na początku XXI wieku. To wtedy znacznie zwiększyła się moc produkowanych silników, szczególnie diesla. Generują one duży moment obrotowy nawet dla najniższych obrotów. Dwumasa sprawiła, że podróż samochodem z silnikiem wysokoprężnym stała się bardziej płynna i komfortowa, a inne elementy układu przeniesienia napędu przestały być narażone na niebezpieczne drgania – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Jakie są objawy awarii dwumasy w dieslach?
Szybkie rozpoznanie uszkodzenia koła dwumasowego jest bardzo ważne, ponieważ pozwala na odpowiednią interwencję i oszczędność kosztów. Jakie są jednak objawy awarii dwumasy w dieslach? Zaniepokoić powinny symptomy takie jak:
- odczuwalne drgania przeniesione na nadwozie w czasie przyspieszania;
- szarpnięcia podczas ruszania samochodem;
- dławienie silnika, trudności w uruchomieniu i zgaszeniu go;
- drgania i wibracje pedału sprzęgła;
- trudności w zmianie biegów (brak płynności ruchów lewarka);
- niepokojące dźwięki dochodzące z okolic skrzyni biegów (szczególnie podczas pracy samochodu na biegu jałowym);
- charakterystyczne stuknięcia podczas gaszenia silnika
- zapach spalenizny spod pojazdu.
Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia dwumasy?
Należy mieć świadomość, że koło dwumasowe to element bardzo silnie eksploatowany podczas jazdy i z czasem ulega naturalnemu zużyciu. Nie ma konkretnych zaleceń związanych z tym, kiedy wymienić dwumasę – nie robi się tego profilaktycznie, tylko po wykryciu pierwszych objawów zużycia. Zwykle żywotność tego komponentu określa się na około 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Dwumasa może jednak ulec wcześniejszemu uszkodzeniu, czego przyczyną jest zwykle nieodpowiedni styl jazdy. Kierowcy powinni unikać dynamicznego obciążania układu napędowego, zaniechać ostrego ruszania czy nagłego przyspieszania. Nieodpowiednia eksploatacja może skrócić żywotność koła zamachowego nawet dziesięciokrotnie!
Czy można jeździć z uszkodzonym kołem dwumasowym?
Naprawa lub wymiana koła dwumasowego to niestety dość spore koszty. W związku z tym wielu kierowców zastanawia się, czy jazda z uszkodzonym dwumasem w dieslu jest możliwa? Teoretycznie, jeśli awaria jest niewielka, to tak – jednak jest to niewskazane. Ignorowanie objawów i przedłużanie na siłę żywotności komponentów może przynieść złe skutki. Z pozoru niewinna usterka może prowadzić do o wiele poważniejszych uszkodzeń, które mogą objąć również sprzęgło, skrzynię biegów, wał korbowy czy nawet sam silnik.
Co zrobić, gdy podejrzewamy awarię dwumasy?
Jeśli zauważymy w samochodzie któryś z wymienionych wcześniej objawów, najrozsądniejszą decyzją będzie umówienie się na wizytę w serwisie samochodowym. Fachowcy nie tylko ocenią stan dwumasowego koła zamachowego i jego poszczególnych elementów, ale również doradzą i zaproponują najkorzystniejsze rozwiązanie problemu. Szybka interwencja z pewnością pozwoli zminimalizować koszty, które pociągałaby za sobą całkowita wymiana dwumasy.
Jak dbać o samochód, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów?
Warto wiedzieć, że zarówno stare jak i nowe modele samochodów wymagają odpowiedniej konserwacji i regularnych przeglądów. Zadanie to dobrze jest powierzyć profesjonalistom, którzy fachowym okiem najlepiej ocenią faktyczny stan konkretnych podzespołów. Właściciele pojazdów muszą pamiętać o diagnostyce samochodowej oraz systematycznej wymianie olejów, płynów i filtrów, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie auta w dobrej formie. Zapewni to również komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pozwoli uniknąć niepotrzebnych i często dużych wydatków na naprawę części.
Przeczytaj również: Jak często wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?
Podejrzewasz awarię koła dwumasowego w swoim dieslu?
Zadzwoń i umów się na konsultację w profesjonalnym serwisie w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Dlaczego sprzęgło się ślizga?
- Dlaczego biegi ciężko wchodzą? Możliwe usterki
- Po czym poznać, że skrzynia biegów jest do wymiany?
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.