Jak często wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?
Data publikacji: 1 grudnia 2023
Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia 2023

Jak często wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie? Wyjaśniamy

Zbyt wielu kierowców zaniedbuje regularną wymianę płynów eksploatacyjnych w samochodzie, ulegając złudnemu wrażeniu, że skoro z pojazdem nic się nie dzieje, to nie wymaga on większej uwagi. To niestety błędne myślenie, które może słono kosztować. Obecność płynów eksploatacyjnych, ich odpowiednia jakość oraz ilość w zbiornikach, odgrywają ogromną rolę w funkcjonowaniu samochodu, a także pozwalają utrzymać go w dobrej kondycji. Które płyny należy wymieniać i jak często to robić? Wyjaśniamy!

Dlaczego należy regularnie wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?

Płyny eksploatacyjne są nieodłącznym elementem pojazdu mechanicznego. Zapewniają one właściwe funkcjonowanie samochodu, pozwalają utrzymać go w dobrej kondycji i wydłużają jego żywotność, a także zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy. To dlatego ich uzupełnianie oraz regularna wymiana są tak istotne. Płyny eksploatacyjne są specjalnymi substancjami, dzięki którym możliwe jest prawidłowe działanie różnych komponentów. Ich obecność nie tylko wydłuża żywotność poszczególnych podzespołów, ale również zwiększa ogólną wydajność samochodu.

Jakie są najważniejsze płyny eksploatacyjne w pojeździe?

Każdy kierowca powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzą o tym, co znajduje się pod maską samochodu. Płyny eksploatacyjnie to jednak nie tylko olej silnikowy i płyn do spryskiwaczy. Wśród najważniejszych płynów samochodowych warto wymienić również płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, płyn przekładniowy, płyn wspomagania kierownicy, olej do skrzyni biegów oraz czynnik chłodzący do klimatyzacji. W pojazdach z silnikiem diesla, które posiadają technologię selektywnej redukcji katalitycznej (tzw. SCR), stosujemy również płyn AdBlue.

Jak często wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?

Płyny eksploatacyjne w samochodzie ulegają naturalnemu zużyciu podczas jazdy. Warto stale kontrolować ich poziom i w razie potrzeby regularnie uzupełniać. Niezbędna jest również systematyczna wymiana płynów u mechanika samochodowegoJak często należy to robić? Wszystko zależy od rodzaju płynu.

  • Płyn hamulcowy – kontrola poziomu co roku, wymiana co 2 lata lub zgodnie ze wskazówkami od producenta pojazdu.
  • Płyn chłodniczy – kontrola poziomu każdego roku, wymiana co 2-3 lata lub zgodnie ze wskazówkami od producenta pojazdu.
  • Olej silnikowy – zgodnie ze wskazówkami od producenta pojazdu. Standardowo przyjmuje się, że wymiana powinna nastąpić raz w roku lub co 15-20 tysięcy kilometrów.
  • Płyn do spryskiwaczy – wymiana sezonowa (płyn letni, płyn zimowy) lub zgodnie z częstotliwością używania.
  • Płyn przekładniowy – zależy od typu skrzyni biegów oraz producenta samochodu. Podczas normalnej eksploatacji przyjmuje się, że warto go wymienić co 100 000 kilometrów w pojazdach z manualną skrzynią i 60 000 – 120 000 kilometrów w samochodach z automatyczną (a następnie co 40 000 – 100 000 km). Niestety wiele osób o tym zapomina, czego konsekwencją jest konieczność naprawy manualnej skrzyni biegów lub regeneracja automatycznej skrzyni biegów.
  • Czynnik do klimatyzacji – uzupełnienie co roku lub co dwa lata.
  • Płyn wspomagania kierownicy – przynajmniej raz na dwa lata, standardowo co 60 000 kilometrów lub zgodnie ze wskazówkami od producenta pojazdu.
  • Płyn AdBlue – według zużycia (komunikat o konieczności dolania płynu pojawia się na desce rozdzielczej samochodu ze sporym wyprzedzeniem).

Regularne uzupełnianie i wymiana płynów eksploatacyjnych to bardzo ważna kwestia. Zaniedbanie tych czynności może mieć poważne konsekwencje – prowadzi nie tylko do szybszego zużywania się części samochodowych i konieczności ich wymiany, niekiedy bardzo kosztownej, ale zagraża też bezpieczeństwu użytkowników pojazdu. Warto więc dbać o systematyczną i odpowiedzialną diagnostykę samochodową – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.

Jakie błędy najczęściej popełniamy w kwestii płynów samochodowych?

Najczęściej popełnianymi błędami, które są związane z płynami eksploatacyjnymi w samochodzie, są przede wszystkim:

  • brak regularnych kontroli poziomu płynów w zbiorniku;
  • zaniedbanie wymiany olejów, płynów i filtrów;
  • użycie nieodpowiedniego płynu lub produktów złej jakości;
  • zbyt duża ilość płynu w zbiorniku.

Czy płyny eksploatacyjne można wymienić samemu?

Uzupełnienie lub wymianę większości płynów eksploatacyjnych w pojeździe warto powierzyć fachowcom w dziedzinie mechaniki samochodowej. O ile samo sprawdzenie ich poziomu w zbiorniku (np. oleju silnikowego) nie sprawia kierowcom wielu trudności, o tyle wymiana niektórych z nich (np. płynu przekładniowego lub hamulcowego) wymaga już specjalistycznej wiedzy, umiejętności i odpowiednich narzędzi. Ważny jest również sam dobór odpowiednich produktów dobrej jakości, dostosowanych do konkretnego pojazdu. Jeśli więc zaistniała potrzeba wymiany innego płynu niż ten do spryskiwaczy, warto zaufać doświadczeniu i wiedzy profesjonalistów.

 

Płyny eksploatacyjne w Twoim samochodzie wymagają wymiany lub uzupełnienia?

Zadzwoń i umów wizytę w profesjonalnym serwisie w Krakowie!

 

Przeczytaj również inne nasze artykuły:

Autor wpisu

Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.