Po czym poznać spalone sprzęgło? Czy można jeździć na spalonym sprzęgle?
Spis treści
Sprzęgło to bardzo ważny element konstrukcyjny samochodów z manualną skrzynią biegów. Niestety, jest ono również jedną z bardziej awaryjnych części – spalone sprzęgło to bardzo częsta przyczyna wizyt u mechanika. Usterka ta zwykle wynika ze złego użytkowania, rzadziej z wad produkcyjnych. Po czym można rozpoznać problemy z tym elementem pojazdu? Czy na spalonym sprzęgle można jeździć, czy należy jak najszybciej odstawić samochód do warsztatu i naprawić awarię? Wyjaśniamy!
Czym jest i jak działa sprzęgło?
Sprzęgło jest podstawowym elementem konstrukcyjnym samochodów, które posiadają manualną skrzynię biegów. O ile w przypadku modeli automatycznych to komputer decyduje o tym, kiedy zmienić bieg na wyższy lub niższy, o tyle w wersjach manualnych wszystko jest – dosłownie – w rękach kierowcy.
Ręczna skrzynia biegów pozwala na sprawowanie pełnej kontroli nad układem napędowym pojazdu. Samo sprzęgło to konstrukcja o bardzo skomplikowanej budowie i składa się z wielu elementów, które współpracując ze sobą, pozwalają na zmianę biegów i płynną jazdę. Oznacza to, że podczas pracy silnika sprzęgło działa bardzo intensywnie i niestety dość szybko ulega zużyciu.
Przeczytaj również: Sprzęgło do wymiany? Jakie są objawy jego zużycia?
Jakie są przyczyny spalania sprzęgła?
Na początku warto zaznaczyć, że sprzęgło to element, który w trakcie użytkowania ulega naturalnemu zużyciu. Każde odpalenie silnika czy późniejsza zmiana biegów sprawia, że skraca ono nieznacznie swoją żywotność. Jest to jednak bardzo wytrzymała część samochodowa, więc przy odpowiednim korzystaniu z niej, pozwoli uzyskać bez awarii przebieg nawet kilkunastu tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło to usterka, która wymaga jak najszybszej wizyty w warsztacie samochodowym i profesjonalnej naprawy. Wśród najczęstszych przyczyn spalania sprzęgła można wymienić na przykład:
- agresywny sposób jazdy (częste ruszanie z piskiem opon, zbyt gwałtowne i szybkie puszczanie sprzęgła podczas zmiany biegów, wszelkie działania powodujące przeciążania skrzyni);
- jazda na tak zwanym półsprzęgle;
- jazda ze zbyt dużym obciążeniem (przewożenie ciężkich ładunków lub holowanie cięższych pojazdów czy przyczep);
- długa jazda w górzystym terenie (ruszanie z miejsca pod górkę).
Po czym poznać spalone sprzęgło?
Spalone sprzęgło to awaria, którą w początkowym etapie dość trudno zdiagnozować. Objawy, które powinny nas zaniepokoić, to przede wszystkim:
- ślizganie się sprzęgła podczas jazdy (pojazd nie przyspiesza wraz ze wzrostem obrotów silnika; zjawisko to najczęściej można zaobserwować podczas przyspieszania oraz ruszania samochodu);
- utrudniona zmiana biegów (biegi nie wskakują naturalnie);
- alarmujące dźwięki dochodzące ze skrzyni biegów;
- charakterystyczny, nieprzyjemny zapach spalenizny.
Spalone sprzęgło to jedna z częściej spotykanych awarii skrzyni biegów. Mówimy o tej usterce wtedy, kiedy na skutek różnych przyczyn – głównie niewłaściwej jazdy – dochodzi do gwałtownego zużycia tego elementu. Podczas normalnego użytkowania sprzęgło powinno spokojnie wytrzymać nawet kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Czy można jeździć na spalonym sprzęgle?
Czasem zdarza się, że podczas gwałtownego ruszania pod bardzo strome wzniesienie poczujemy swąd spalenizny. Mówimy wtedy o tak zwanym jednokrotnym spaleniu sprzęgła, które zwykle nie niesie ze sobą poważniejszych konsekwencji. Co prawda ulegnie ono dynamicznemu zużyciu, ale będzie nadal pracować i podczas dalszej jazdy nie będzie to zbyt odczuwalne. Może się jednak zdarzyć, że nawet taka jedna sytuacja będzie przyczyną długotrwałej awarii. Jazda ze spalonym sprzęgłem nie jest wskazana. Najlepiej bezpiecznie zatrzymać samochód i poczekać, aż zespół napędowy ostygnie – jeśli nie pojawią się problemy, można kontynuować jazdę. Gdy natomiast cały podzespół nie działa prawidłowo, należy jak najszybciej odstawić pojazd do mechanika, ponieważ może być konieczna naprawa lub regeneracja manualnej skrzyni biegów.
Jak wygląda wymiana sprzęgła?
Wymiana sprzęgła to bardzo czasochłonny i dość kosztowny proces, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom. Polega na zdjęciu skrzyni biegów (odłączeniu jej od silnika i odkręceniu) i wymianie uszkodzonych elementów. Jeśli w skład podzespołów wchodzi koło dwumasowe, ono również będzie musiało zostać wymienione. Zwykle bardziej opłacalna jest wymiana całego kompletu sprzęgła niż jego pojedynczych elementów – daje to trwalsze efekty i pozwala chronić inne części układu napędowego.
Czy można zapobiec spaleniu sprzęgła?
Sprzęgło samochodowe powinno wytrzymać średnio przebieg 150 tysięcy kilometrów. Jednak zdarzają się takie samochody, które przejadą na niezmienionym sprzęgle 300 tysięcy kilometrów, jak i takie, które tylko 100 tysięcy. Wiele jednak zależy od samego użytkowania sprzęgła i sposobu jazdy. Aby przedłużyć jego żywotność warto zadbać o takie kwestie, jak na przykład:
- płynne i spokojnie ruszanie;
- unikanie trzymania nogi na pedale w trakcie jazdy;
- płynna, nieagresywna zmiana biegów;
- wystrzeganie się jazdy na tak zwanym półsprzęgle;
- regularna diagnostyka samochodowa pojazdu, wymiana oleju i płynów eksploatacyjnych.
Podejrzewasz spalone sprzęgło w swoim samochodzie? Nie zwlekaj – zadzwoń i oddaj pojazd w ręce profesjonalistów w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Olej w skrzyni biegów – co ile należy go wymienić?
- Jak dbać o skrzynię biegów – 7 zachowań, których należy unikać
- Czy remont silnika się opłaca? Kiedy należy go wymienić?
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.