Jak ocenić, czy potrzebujesz remontu silnika? 5 sygnałów
Spis treści
Remont silnika to diagnoza, którą obawia się usłyszeć wielu kierowców. Nic dziwnego – silnik jest jednym z najważniejszych elementów konstrukcyjnych pojazdu, bez niego samochód nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować, a awarie jednostki napędowej są zwykle skomplikowane i kosztowne. Dlatego bardzo ważne jest jak najszybsze wykrycie ewentualnego uszkodzenia. Jakie objawy powinny nas zaniepokoić? Przedstawiamy 5 sygnałów, które pomogą stwierdzić, że silnik w naszym samochodzie wymaga remontu.
Kiedy potrzebny jest remont silnika?
Silnik to podstawowy element konstrukcyjny samochodu, bardzo mocno eksploatowany podczas każdej jazdy. Jego zużywanie jest naturalnym procesem, któremu nie można zapobiec. W pewnym momencie, po osiągnięciu określonego przebiegu, pojazd powinien znaleźć się w profesjonalnym warsztacie samochodowym, gdzie fachowcy będą mogli ocenić jego faktyczny stan. Przyjmuje się, że jednostka napędowa prawidłowo użytkowanego auta powinna zostać oddana do remontu po osiągnięciu 300 – 350 tysięcy kilometrów przebiegu. Zaniedbanie tej kwestii może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy oraz być przyczyną poważniejszych awarii.
Samochody posiadające bardzo duży przebieg wymagają kompletnego remontu silnika. Standardowo przyjęta granica 350 tysięcy przejechanych kilometrów dotyczy przede wszystkim starszych modeli. W tych nowszych konieczność remontu może być wskazana już po osiągnięciu 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Ważna jest przede wszystkim odpowiednia i regularna diagnostyka samochodowa, aby uniknąć bardziej rozległych i o wiele kosztowniejszych uszkodzeń – Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Czym są spowodowane awarie silnika?
Remont silnika jest wskazany po osiągnięciu określonej wartości przebiegu. Ale awarie jednostki napędowej mogą wystąpić już wcześniej. Ma na nie wpływ przede wszystkim:
- nieprawidłowe użytkowanie pojazdu (na przykład agresywna jazda, duże obciążenie przy niskich obrotach, brak płynność itp.);
- niewłaściwe serwisowanie silnika (złe dobranie oleju silnikowego, nieregularna wymiana filtrów, zaniedbanie właściwego poziomu oleju itp.);
- mechaniczne awarie silnika (na przykład konieczność wymiana rozrządu, zatarcie silnika czy pęknięcie uszczelki pod głowicą).
5 sygnałów, które świadczą o potrzebie remontu silnika
Jak ocenić, czy silnik w naszym samochodzie potrzebuje remontu? Poniżej przedstawiamy pięć sygnałów, które powinny zaniepokoić.
Stukanie dobiegające z silnika
Najpopularniejszym objawem uszkodzenia jednostki napędowej jest nienaturalny, metaliczny stukot dobiegający z silnika. Również inne dziwne odgłosy – takie jak zgrzytanie, szuranie czy pisk – powinny sprawić, że zdecydujemy się na szybką wizytę u fachowca w celu wykonania usług z zakresu mechaniki samochodowej oraz diagnostyki komputerowej silnika.
Wyciek oleju
Podejrzenia powinno wzbudzić zauważenie śladów plam oleju. Żaden wyciek płynów w samochodzie nie może być zignorowany, ponieważ stanowi duże zagrożenie dla pracy jednostki napędowej, a także dla bezpieczeństwa podróżujących pojazdem. Wymiana olejów, płynów i filtrów w aucie powinna odbywać się systematycznie.
Dym wydobywający się z rury wydechowej
Niebieskie lub czarne kłęby dymu wydobywające się z rury wydechowej również są sygnałem do remontu silnika. Mogą świadczyć o nieszczelnych pierścieniach tłokowych, uszkodzeniu uszczelki pod głowicą, zanieczyszczonym filtrze powietrza lub nieprawidłowej pracy układu recyrkulacji spalin.
Zapalona kontrolka silnika na desce rozdzielczej
Zapalenie się kontrolki check engine to sygnał najbardziej oczywisty, ale też najczęściej ignorowany. Może świadczyć zarówno o drobnych usterkach jednostki napędowej, jak również bardziej złożonych problemach silnikowych.
Inne objawy problemów z silnikiem w pojeździe
Pozostałe sygnały, które powinny zaniepokoić użytkownika samochodu, to:
- nierówna praca silnika (szczególnie na biegu jałowym);
- problemy z rozruchem silnika;
- dziwne zapachy wewnątrz kabiny samochodu;
- osad pod korkiem wlewu oleju;
- charakterystyczne bulgotanie płynu chłodzącego.
Ile kosztuje remont silnika?
Koszt remontu jednostki napędowej samochodu to kwestia bardzo indywidualna. Zależy w dużej mierze od modelu pojazdu, potrzebnych części samochodowych oraz stopnia awarii. Jeśli uszkodzenie jest bardzo rozległe, konieczna może być nawet wymiana silnika. Warto udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego, gdzie fachowcy ocenią faktyczny stan napędu i doradzą najlepsze rozwiązanie.
Przeczytaj również: Remont czy wymiana silnika – wady i zalety obu rozwiązań
Co zrobić, aby przedłużyć żywotność silnika?
Nie można zapobiec zużywaniu się silnika, ale można przedłużyć jego żywotność. Aby to zrobić, należy przede wszystkim prawidłowo prowadzić samochód, unikając agresywnej jazdy i obciążeń jednostki napędowej. Należy również dbać o systematyczną diagnostykę, sprawdzać poziom oleju, regularnie wymieniać płyny i filtry. Dzięki tym działaniom sprawdzenie silnika i konieczność ewentualnego remontu będzie potrzebna dopiero po przejechaniu 350 tysięcy kilometrów.
Wydaje Ci się, że silnik w Twoim samochodzie potrzebuje remontu? Zadzwoń i umów przegląd pojazdu w profesjonalnym serwisie w Krakowie!
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Czy remont silnika się opłaca? Kiedy należy go wymienić?
- Jak docierać silnik po remoncie? Porady fachowców
- Co robić w sytuacji przegrzanego silnika?
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.