Czy warto przeprowadzać regeneracje filtra DPD w samochodzie?
Data publikacji: 18 grudnia 2024
Ostatnia aktualizacja: 28 stycznia 2025

Regeneracja filtra DPF w samochodzie – czy warto to przeprowadzać?

Filtr DPF to jedne z ważniejszych elementów w nowoczesnych samochodów z silnikiem diesla, którego zadaniem jest wychwytywanie i neutralizowanie szkodliwych cząstek stałych. Choć pełni istotną rolę w ochronie środowiska, jego zapychanie to problem, który wielu kierowców zna aż za dobrze. Spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa czy zapalające się kontrolki na desce rozdzielczej to tylko niektóre z objawów. Czy regeneracja filtrów cząstek stałych DPF to skuteczne rozwiązanie, które pozwoli uniknąć kosztownej wymiany? W tym artykule wskażemy, na czym polega regeneracja tego elementu, jakie są jej zalety i czy naprawdę warto w nią inwestować. Zachęcamy do lektury.

Co to jest filtr DPF i jak działa?

DPF (diesel particulate filter) to filtr cząstek stałych stosowany w samochodach z silnikiem diesla, czyli o zapłonie samoczynnym lub wysokoprężnym. Tego typu silniki nie wymagają do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej świecy zapłonowej. Filtr cząstek stałych znajduje się w układzie wydechowym między katalizatorem utleniającym a katalizatorem SCR albo tłumikiem. W trakcie procesu spalania powstaje wiele substancji ubocznych, a DPF redukuje ilość popiołów, sadzy czy cząsteczek stałych wytwarzanych przez silniki diesla.

Jaką funkcję pełni filtr DPF i dlaczego się zapycha?

Filtr DPF pełni w samochodzie bardzo ważną funkcję. Jego podstawowym zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń, jakie zostają po spalaniu paliwa. Swoim wyglądem przypomina tłumik lub katalizator, ma postać okrągłej metalowej puszki. Zbudowany jest z ceramicznego wkładu i obudowy odpornej na wysokie temperatury. Wkład wypełniony jest licznymi kanalikami ułożonymi naprzemiennie, które przypominają budową plaster miodu. To właśnie na tych kanalikach zatrzymuje się sadza i inne zanieczyszczenia.

Filtr cząstek stałych ulega zapchaniu poprzez nadmierne nagromadzenie się dużej ilości sadzy i popiołu, które nie zostały spalone w procesie dopalania. Aby osady ze spalin mogły ulec wypaleniu, konieczna jest odpowiednia temperatura wewnątrz mechanizmu. Można taką uzyskać w trakcie jednostajnej jazdy przez około 10-15 min ze średnią prędkości 100 km/h. Filtr samoczynnie oczyszcza się jedynie, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach. W sytuacji, gdy nie mamy możliwości samoczynnego czyszczenia, powinniśmy zgłosić się do warsztatu samochodowego w celu usunięcia zabrudzeń lub montażu nowego filtra DPF. 

Objawy zapchanego filtra DPF

Filtr DPF najczęściej zapychana się z powodu zbyt dużej ilości zanieczyszczeń. Najpopularniejsze objawy zapchanego filtra cząstek stałych to:

  • zmniejszanie mocy silnika;
  • problemy z uruchomieniem samochodu, pogorszenie osiągów;
  • zwiększenie zużycia paliwa;
  • zapalenie się kontrolki DPF informującej o braku przepływu powietrza i spalin przez filtr;
  • przejście pracy silnika w tryb awaryjny.

Powyższe oznaki wskazują na szybką potrzebę przeprowadzenia regeneracji filtra cząstek stałych. W przeciwnym wypadku możemy doprowadzić do poważnych problemów związanych z działaniem jednostki napędowej, co w konsekwencji może wiązać się z kosztowną naprawą silnika. Poza tym niesprawny DPF zwiększa emisję toksycznych spalin do atmosfery, co ma negatywny wpływ na środowisko. 

Zobacz również: Kontrolki w samochodzie – sprawdź, co mogą oznaczać i czy zawsze konieczna jest wizyta u mechanika

Regeneracja filtra DPF – na czym polega?

Regeneracja filtrów cząsteczek stałych DPF powinna być przeprowadzana regularnie, by nie doprowadzić do całkowitego zatkania. Wtedy konieczna będzie wymiana filtra na nowy, co wiąże się ze sporymi kosztami. W zależności od poziomu zabrudzenie i ogólnego stanu mechanizmu, regeneracje i czyszczenie można przeprowadzić na kilka sposobów.

Zdaniem eksperta

Najskuteczniejszy sposób czyszczenia filtrów cząstek to metoda hydrodynamiczna. Polega na myciu pod bardzo wysokim ciśnieniem z użyciem środków czyszczących. Wnętrza tej częsci jest dogłębnie myte bez ryzyka uszkodzenie struktury kanalików. Innym sposobem na czyszczenie filtra cząstek stałych jest zastosowanie metody pneumatycznej, która polega na usuwaniu sadzy za pomocą sprężonego powietrza. Ostatnia z technik oczyszczania to metoda ultradźwiękowa. Do rozbijania zgromadzanych zanieczyszczeń używa się fal ultradźwiękowych. Każdy w opisanych sposobów pozwala na skuteczne pozbycie się zabrudzenia filtra DPF i znacząco poprawia jego sprawność – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.

Czy regeneracja jest zawsze możliwa?

Proces usuwania osadów może być niezwykle skomplikowany i czasochłonny. Po kilku nieudanych próbach wypalenia filtra DPF może się w nim zgromadzić bardzo dużo sadzy i popiołów, których koszt czyszczenie będzie porównywalny do ceny nowego elementu. Profesjonalna regeneracja filtrów cząstek stałych to koszt kilkuset złotych w zależności od stopnia zabrudzenia i użytej metody czyszczenia tych elemnetów. Regeneracja DPF czasami jest mniej opłacalna, niż usunięcie filtra i wymiana na nowy model.

Jak dbać o filtr DPF, aby uniknąć jego zapchania?

Jeśli chcemy zminimalizować ryzyko zapchania filtra, powinniśmy korzystać ze sprawdzonego i dobrej jakości paliwa, które po spalaniu nie zostawia wielu substancji ubocznych. Warto pilność też pewnego stopnia zapełnienia filtra, by nie doprowadzić do całkowitego zatkania DPF. Systematyczna diagnostyka komputerowa pomoże wcześnie wykryć awarie DPF.

Regularne wypalania filtra DPF pozwala na wydłużenie żywotności tego elementu i wpływa na poprawę wydajności silnika. Trzeba także dbać o mechanikę samochodową innych podzespołów, warto po przejechaniu około 150 tys. km wymienić sondę lambda, która odpowiada za neutralizację szkodliwych związków, jakie są zawarte w spalinach.

Zauważyłeś, że twój samochód zwiększył zużycie paliwa, a jednocześnie zmniejszył osiągi silnika?

Umów się na konsultacje i sprawdź, czy nie potrzebujesz wykonać regeneracji filtra DPF!

Przeczytaj również inne nasze artykuły:

Autor wpisu

Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.