Jak przygotować silnik do naprawy i remontu?
Spis treści
Głównym elementem układu napędowego w każdym samochodzie jest silnik. Określa się go często sercem pojazdu. Odpowiada on za przekształcenie energii chemicznej paliwa w energię mechaniczną, dzięki czemu auto porusza się po drodze. Jak każdy element mechaniczny, silnik również ulega różnego rodzaju awariom, nawet jeśli będziemy auto eksploatować w prawidłowy sposób. Dziś podpowiadamy, jak przygotować silnik do naprawy i remontu.
Po czym poznać, że remont silnika jest konieczny? Objawy zużycia silnika samochodu
W większości przypadków niepokojące sygnały świadczące o tym, że z silnikiem dzieje się coś złego, są mocno zauważalne i trudno je przeoczyć. Niestety jest on skomplikowaną jednostką, która może być droga w naprawie, dlatego tak ważna jest szybka reakcja w przypadku wystąpienia jakichkolwiek sygnałów uszkodzenia. Poniżej wskazujemy najbardziej typowe objawy awarii silnika.
Wyciek oleju z silnika
Jednym z najczęściej występujących objawów zużycia silnika jest wyciek oleju z okolicy głowicy i miski olejowej. Wszelkiego rodzaju tłuste plamy olejowe powinny więc od razu wzbudzić nasz niepokój i skłonić do wizyty u mechanika. Oczywiście nie każdy wyciek oleju świadczy od razu o awarii silnika – mogą to być przetarte lub poluzowane przewody i uszczelki czy nieszczelność w misce olejowej. Niemniej każdy wyciek oleju powinien zostać sprawdzony przez serwisanta.
Metaliczne stukanie i nietypowe dźwięki wydobywające się spod maski samochodu
Kolejnym objawem świadczącym o awarii silnika może być metaliczny stukot wydobywający się z okolic silnika. Jeśli trwa już jakiś czas, może oznaczać konieczność przeprowadzenia wymiany rozrządu, a w najgorszym wypadku kapitalny remont silnika.
Zapalenie się kontrolki silnika
Świecąca się na pomarańczowo kontrolka silnika (check engine) często jest bagatelizowana przez kierowców. Owszem, powodów dla których się włącza, jest wiele. Może wskazywać na zupełnie niegroźną usterkę, jak i poważną awarię silnika. Kontrolka check informuje o elektrycznych niezgodnościach w pracy jednostki napędowej, nie musi wykrywać mechanicznych uszkodzeń. Dlatego obowiązkowo przy świecącej się przez dłuższy czas kontrolce należy wykonać diagnostykę komputerową.
Duże ilości dymu z rury wydechowej
Dym wydobywający się z rury wydechowej jest zupełnie normalnym zjawiskiem, problem może być wtedy, kiedy obserwujemy, że jest szaroniebieski i jest go znacznie więcej niż zwykle, zwłaszcza jeżeli jest to połączone z ubytkami w poziomie oleju. Może to oznaczać np. uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
Kapitalny remont silnika a przebieg
Remont silnika zazwyczaj jest konieczny w samochodach o dużym przebiegu. Zwykle mówi się, że jeśli pojazd jest prawidłowo eksploatowany, to silnik wymaga remontu po przejechaniu około 350-400 tysięcy kilometrów. Nie ma jednak czegoś takiego jak przebieg graniczny. Są samochody na rynku, które przejechały nawet 600 tysięcy kilometrów bez remontu. Wszystko zależy od samej jednostki napędowej oraz tego, jak silnik był serwisowany. Najważniejsze, by obserwować swój samochód i szybko reagować na wszelkie niepokojące symptomy.
W jakich sytuacjach remont silnika jest nieunikniony?
Kompletny remont silnika jest nieunikniony wówczas, gdy dojdzie do poważnych awarii m.in. zerwania łańcucha lub paska rozrządu, zatarcia silnika, pęknięcia uszczelki pod głowicą lub pierścieni tłokowych.
Jak przygotować silnik do kapitalnego remontu?
Kapitalna naprawa silnika samochodowego jest dość kosztownym i poważnym przedsięwzięciem, do którego trzeba się wcześniej odpowiednio przygotować. W tym celu warto zebrać wszystkie dostępne informacje dotyczące metod remontu, zużytych części, które podlegają wymianie lub które można regenerować.
Jakiekolwiek prace przy silniku pojazdu wymagają odpowiednich narzędzi, doświadczenia, właściwych części zamiennych i wiedzy na temat samochodów oraz samej jednostki napędowej. Dlatego profesjonalny remont silnika powinien być przeprowadzony tylko w dobrym warsztacie samochodowym specjalizującym się w mechanice pojazdowej, a zwłaszcza w remontach silników – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.
Jaki jest koszt remontu silnika?
Kompletny remont silnika zwykle wiąże się z wydatkiem kilku tysięcy złotych, dlatego warto wcześniej zastanowić się, czy opłaca się on w naszym aucie, bo możliwe że lepszą inwestycją będzie wymiana silnika na nowy. Nieraz możliwa jest także regeneracja silnika – jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż wymiana części na nowe. Odpowiednia regeneracja podzespołów zapewnia ich wysoką trwałość, dzięki czemu w niższej cenie otrzymujemy w zasadzie ten sam efekt.
Niepokoi Cię praca silnika w Twoim aucie? Nie zwlekaj. Umów się z mechanikiem
Przeczytaj na naszym blogu również:
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.