Co ile wymieniać klocki hamulcowe? Po czym poznać ich zużycie?
Spis treści
- Jak działa układ hamulcowy?
- Z czego składają się klocki hamulcowe?
- Kiedy warto wymieniać klocki hamulcowe?
- Zużycie klocków i tarcz hamulcowych – po czym poznać?
- Samodzielna wymiana tarcz – dobry czy zły pomysł?
Sprawny układ hamulcowy w samochodzie ma ogromną rolę. Od tego, czy hamulce działają prawidłowo, zależy skuteczność hamowania, a w tym nasze bezpieczeństwo, czy nawet życie. Na drodze często dochodzi do niespodziewanych sytuacji, w czasie którym musimy szybko reagować i naciskać pedał hamulca. Odpowiedni stan klocków i tarcz w autach powinien być regularnie sprawdzany, tak by w razie potrzeby bez problemu wytracały prędkość pojazdu.
Z poniższego artykułu dowiesz się, kiedy wymienić klocki hamulcowe oraz tarcze. Zrozumiesz, co doprowadza do uszkodzeń elementów układu hamulcowego, kiedy powinieneś naprawić hamulce i jak to zrobić. Zapraszamy do lektury.
Jak działa układ hamulcowy?
Tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe to elementy, które odpowiadają za zatrzymywanie pojazdu, przez co mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Klocki osadzone są w zaciskach wraz z tłoczkami, które po naciśnięciu pedału hamulca ocierają i dociskają do tarczy. Powoduje to tarcie, które prowadzi do utraty prędkości i zatrzymania pojazdu.
Z czego składają się klocki hamulcowe?
Hamowanie w czasie jazdy jest dużo bardziej skomplikowanym procesem, w którym udział bierze kilka podzespołów o wielowarstwowej budowie. W trakcie zatrzymywania wytwarza się wysoka temperatura, dochodząca nawet do 1000 stopni Celsjusza i wytrąca się pył hamulcowy.
Płytka nośna
To pierwsza warstwa klocka, która ma postać cienkiej specjalnej blaszki. Umieszczona jest pomiędzy klockiem hamulcowym a tłokiem zacisku. Odpowiada za pochłanianie i rozpraszanie ciepła powstałego w procesie hamowania. Redukuje hałas, poprawia skuteczność hamowania, równomiernie rozkłada siłę, a także chroni przed korozją klocki hamulcowe oraz wydłuża ich żywotność.
Spoiwo głównych elementów
Spoiwo ma za zadanie chronić zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. Tłumi wibracje, jakie powstają przy hamowaniu samochodu oraz obniża poziom hałasu. Dzięki temu jazda samochodem jest przyjemniejsza a hamowanie komfortowe.
Warstwa cierna
Zwana jest inaczej okładziną, to ostatnia część budowy klocka hamulcowego, odpowiedzialna za hamowanie. Na niej najbardziej widać stan zużycia klocków. Niewielka grubość okładzin wskazuje na konieczność wymiany tarcz hamulcowych.
Kiedy warto wymieniać klocki hamulcowe?
Cały układ hamulcowy musi działać prawidłowo, jeśli chcemy bezpiecznie poruszać się samochodem. Statystycznie elementy tego układu działają niezawodnie przez 20-40 tys. km, choć zdarzają się modele samochodów, w których klocki wymieniane są dopiero po przejechaniu 60 tys. km. Częstotliwość wymiany poszczególnych elementów układu hamowania w tym naprawy zacisku hamulcowego zależy od kilku czynników m.in. stylu jazdy, stanu dróg, specyfiki samochodu.
Dynamiczna jazda powoduje, że tarcze hamulcowe wymagają szybszej wymiany. W ruchu miejskim częściej zatrzymujemy pojazd, co zwiększa stopień zużycia klocków hamulcowych. Podróżując po dłuższych trasach, możemy wymieniać klocki średnio, co 40 czy 50 tys. km. Musimy jednak pamiętać, że ilość przejechanych kilometrów nie jest jedynym wyznacznikiem ich stanu – mówi Robert Witkowski, właściciel firmy autoserwiskrakow24.pl.Zdaniem eksperta
Zużycie klocków i tarcz hamulcowych – po czym poznać?
Jednym z pierwszych objawów zużycia lub uszkodzenia klocków hamulcowych będzie pojawiająca się kontrolka na desce rozdzielczej. Informuje ona kierowcę o problemach z układem hamowania. O tym, że wymiana klocków hamulcowych jest konieczna, możemy przekonać się na też własnej skórze. Jeśli w trakcie jazdy musimy mocniej dociskać pedał hamulca, a nasza droga hamowania staje się coraz dłuższa, to jasny sygnał, że z wymianą klocków hamulcowych nie możemy dłużej zwlekać.
Pojawiający się nagle specyficzny pisk podczas hamowania i wibracje są kolejnymi znakami świadczącymi, o tym, że okładzina jest mocno przetarta. Klocki muszą ściśle przylegać do tarcz hamulcowych, jeśli są zbyt luźno połączone, pojawia się charakterystyczne stukanie. Kolejnym objawem problemów z układem hamulcowym może być ściąganie samochodu w jedną stronę podczas hamowania.
O tym, że tarcza hamulcowa zużywa się znacznie szybciej niż myślimy, świadczą pojawiające się na jej powierzchni rysy, a w skrajnych sytuacjach pęknięcia. Wtedy bez wahania powinniśmy wymienić klocki, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Samodzielna wymiana tarcz – dobry czy zły pomysł?
Klocki hamulcowe to elementy, które możemy samodzielnie wymienić. Wystarczy, że podniesiemy samochód z wykorzystaniem podnośnika i odkręcimy koło. Następnie odkręcamy zacisk z wykorzystaniem smaru penetrującego. Dalej wyciągamy delikatnie tłoczek, odczepiamy zawleczki zabezpieczające okładziny, smarujemy prowadnice elementów ciernych. W dalszej kolejności wymieniamy klocki na nowe, montujemy zaciski, koła i gotowe.
Jeśli nie czujemy się na tyle pewnie, żeby samodzielnie wymienić elementu układu hamulcowego, możemy udać się do warsztatu samochodowego. Pomoc profesjonalnego mechanika będzie nieoceniona.
Nie czekaj, aż klocki hamulcowe w twoim samochodzie zużyją się kompletnie! Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i wymienić klocki w serwisie samochodowym w Krakowie.
Przeczytaj również inne nasze artykuły:
- Drgania i wibracje podczas jazdy – co mogą oznaczać?
- Kontrolki w samochodzie – sprawdź, co mogą oznaczać i czy zawsze konieczna jest wizyta u mechanika
- Jak przygotować silnik do naprawy i remontu?
Autor wpisu
Auto Serwis - zespół ekspertów z zakresu mechaniki pojazdowej: samochodowej i motocyklowej. Nie tylko pomagamy na miejscu - w naszym serwisie, ale też poprzez nasze poradniki.